English version
N.º 24
2016
pp. 37-45

 

< Anterior Seguinte >

Artigo
Espectroscopia de transmissão e imagiologia multiespectral de transmissão para a visualização de pinturas subjacentes

Antonino Cosentino

Cultural Heritage Science Open Source, Piazza Cantarella 11, Aci Sant'Antonio, 95025, Italy

antoninocose@gmail.com

Resumo

A espectroscopia de transmissão e a imagiologia multiespectral de transmissão no intervalo entre 400 e 900 nm foram usadas para a detecção e possível identificação de pinturas encobertas por uma camada branca semelhante à camada de preparação que é aplicada sobre a pintura já existente numa tela quando se pretende reutilizá-la. Estes métodos podem ser usados com obras de arte polícromas desde que o suporte e a preparação sejam suficientemente translúcidos. Este trabalho apresenta os espectros de transmissão obtidos com um painel de teste, constituído por uma tela com preparação sobre a qual foram aplicadas amostras de tintas de 54 pigmentos que foram cobertas por uma camada de branco de titânio, e as imagens multiespectrais de luz transmitida obtidas com o objectivo de mapear as pinturas dess painel. Dezoito dos 54 pigmentos históricos proporcionaram espectros de transmissão característicos, mesmo sob uma camada de preparação de branco de titânio, e as imagens multiespectrais de luz transmitida permitiram mapear as zonas pintadas.

Palavras-chave

Imagem multiespectral
Identificação de pigmentos
Espectroscopia de transmissão
Espectroscopia de reflexão

Idioma

Inglês

Título original

Transmittance spectroscopy and transmitted multispectral imaging to map covered paints

DOI

10.14568/cp2015021

Download

PDF

Importar referência

RIS | Endnote

Citação

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Cosentino, A., 'Transmittance spectroscopy and transmitted multispectral imaging to map covered paints', Conservar Património 24 (2016) 37-45, https://doi.org/10.14568/cp2015021.

APA:
Cosentino, A. (2016). Transmittance spectroscopy and transmitted multispectral imaging to map covered paints. Conservar Património, 24 37-45. DOI:10.14568/cp2015021.

Chicago:
Cosentino, Antonino. 2016. "Transmittance spectroscopy and transmitted multispectral imaging to map covered paints." Conservar Património 24:37-45. doi:10.14568/cp2015021.

NP405:
COSENTINO, Antonino – Transmittance spectroscopy and transmitted multispectral imaging to map covered paints. Conservar Património. [Em linha]. 24 (2016) 37-45 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp2015021>. ISSN 21829942.

ABNT:
COSENTINO, Antonino. Transmittance spectroscopy and transmitted multispectral imaging to map covered paints. Conservar Património, Lisboa, v. 24, p. 37-45, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp2015021>. Acesso em: .

História

Recebido: 2015-12-7
Aceite: 2016-4-29
Online: 2016-5-24
Publicação: 2016-12-17

Referências

1 Gilardoni, A.; Orsini, R. A.; Taccani, S., X-Rays in Art, Gilardoni Spa, Mandello Lario (1977).

2 Cosentino, A., 'Panoramic infrared reflectography. Technical recommendations', International Journal of Conservation Science 5(1) (2014) 51-60.

3 Van Asperen de Boer, J. R. J., 'Reflectography of paintings using an infrared vidicon television system', Studies in Conservation 14(3) (1969), 96-118, doi:10.1179/sic.1969.010.

4 Ainsworth, M. W.; Haverkamp-Begemann, E.; Brealey, J.; Meyers, P., Art and Autoradiography: Insights into the Genesis of Paintings by Rembrandt, Van Dyck, and Vermeer, Metropolitan Museum of Art, New York (1982).

5 Adam, A. J. L.; Planken, P. C. M.; Meloni, S.; Dik, J., 'Terahertz imaging of hidden paint layers on canvas', Optics Express 17(5) (2009) 3407-3416, doi:10.1364/oe.17.003407.

6 Alfeld, M.; De Nolf, W.; Cagno, S.; Appel, K.; Siddons, D. P.; Kuczewski, A.; Janssens, K.; Dik, J.; Trentelman, K.; Walton, M.; Sartorius, A., 'Revealing hidden paint layers in oil paintings by means of scanning macro-XRF: a mockup study based on Rembrandt's "An Old Man in Military Costume"', Journal of Analytical Atomic Spectrometry 28(1) (2013) 40-51, doi:10.1039/c2ja30119a.

7 Cosentino, A., 'Multispectral imaging and the art expert', Spectroscopy Europe 27(2) (2015) 6-9.

8 Liang, H., 'Advances in multispectral and hyperspectral imaging for archaeology and art conservation', Applied Physics A 106 (2) (2012) 309-323, doi:10.1007/s00339-011-6689-1.

9 Cosentino, A., 'Panoramic, macro and micro multispectral imaging: an affordable system for mapping pigments on artworks', Journal of Conservation and Museum Studies 13(1) (2015) 1-17.

10 Raju, S.; Hardeberg, J. Y., 'Multispectral imaging using LED illumination and an RGB camera', in Color and Imaging Conference, 21st Color and Imaging Conference Final Program and Proceedings, Society for Imaging Science and Technology (2013), 8-13.

11 Fischer, C.; Kakoulli, L., 'Multispectral and hyperspectral imaging technologies in conservation: current research and potential applications', Reviews in Conservation 7 (2006) 3-16, doi:10.1179/sic.2006.51.supplement-1.3.

12 Delaney, J. K.; Zeibel, J. G.; Thoury, M.; Littleton R.; Palmer, M.; Morales, K.M.; René de la Rie, E.; Hoenigswald, A., 'Visible and infrared imaging spectroscopy of Picasso's Harlequin Musician: mapping and identification of artist materials in situ', Applied Spectroscopy 64(6) (2010) 584-594, doi:10.1366/000370210791414443.

13 Jackall, Y.; Delaney, J. K.; Swicklik, M., 'Portrait of a woman with a book': a 'newly discovered fantasy figure' by Fragonard at the National Gallery of Art, Washington', Burlington Magazine 157 (2015) 248-254.

14 Kubik, M., 'Hyperspectral imaging: a new technique for the non-invasive study of artworks', in Physical Techniques in the Study of Art, Archaeology and Cultural Heritage, vol. 2, ed. D. Creagh and D. Bradley, Elsevier, Amsterdam (2007) 199-259, doi:10.1016/S1871-1731(07)80007-8.

15 Dik, J.; Janssens, K.; Van Der Snickt, G.; van der Loeff, L.; Rickers, K.; Cotte, M., 'Visualization of a lost painting by vincent van gogh using synchrotron radiation based X-ray fluorescence elemental mapping', Analytical Chemistry 80(16) (2008) 6436-6442, doi:10.1021/ac800965g.

16 Bacci, M.; Cappellini V.; Carla, R., 'Diffuse reflectance spectroscopy: an application to the analysis of art works', Journal of Photochemistry and Photobiology. B: Biology 1(1) (1987) 132-133, doi:10.1016/1011-1344(87)80016-7.

17 Cosentino, A., 'FORS spectral database of historical pigments in different binders', e-conservation Journal 2 (2014) 57-68, doi:10.18236/econs2.201410.

18 'Fiber Optics Reflectance Spectra (FORS) of Pictorial Materials in the 270-1700 nm range', http://fors.ifac.cnr.it (accessed 2016-05-09).

19 Cosentino, A. 'Infrared Technical Photography for Art Examination', e-Preservation Science 13 (2016) 1-6, http://www.morana-rtd.com/e-preservationscience/2016/ePS_2016_a1_Cosentino.pdf (accessed 2016-05-09).

20 Kremer Pigments Inc., http://kremerpigments.com (accessed 2016-05-09).

21 Cosentino, A., 'Multispectral imaging of pigments with a digital camera and 12 interferential filters', e-Preservation Science 12 (2015) 1-7, http://www.morana-rtd.com/epreservationscience/2015/ePS_2015_a1_Cosentino.pdf (accessed 2016-05-09).

22 Cosentino, A., 'Multispectral imaging system using 12 interference filters for mapping pigments', Conservar Património 21 (2015) 25-38, doi:10.14568/cp2015005.

23 http://chsopensource.org/download/7948/ (accessed 2016-05-09).

24 Rasband, W. S., 'ImageJ', U. S. National Institutes of Health, http://imagej.nih.gov/ij/ (accessed 2016-05-09).

Endereço persistente: https://doi.org/10.14568/cp2015021


< Anterior Seguinte >
ARP | Associação Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal