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N.º 20
2014
pp. 53-63

 

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Artigo
Estudo químico e mineralógico e datação por luminescência de altos-relevos miniaturais em terracota

Maria Isabel Dias1,*, Maria Isabel Prudêncio1, Christopher Burbidge1, Rosa Marques1, Camila Remonatto2, Maria Luísa de Carvalho3,4, Agnès Le Gac3,5

1 Centro de Ciências e Tecnologias Nucleares - C2TN, Campus Tecnológico e Nuclear, Instituto Superior Técnico, Estrada Nacional 10, 2695-066 Bobadela, Loures, Portugal

2 Faculdade de Belas Artes, Universidade de Lisboa, Largo da Academia Nacional de Belas Artes, 1249-058 Lisboa, Portugal

3 Centro de Física Atómica, Universidade de Lisboa, Av. Prof. Gama Pinto 2, 1649-003 Lisboa, Portugal

4 Departamento de Física, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, Campus de Caparica, 2829-516 Caparica, Portugal

5 Departamento de Conservação e Restauro, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, Campus de Caparica, 2829-516 Caparica, Portugal

* isadias@ctn.ist.utl.pt

Resumo

Polychrome terracotta high-reliefs representing two narrative cycles and belonging to the Museu Nacional de Arte Antiga (Lisbon) were studied. The authorship, historical-artistic context and technological aspects of these artworks are still unknown. Considering the apparent similarity of materials and features of both sets, this research sought to contribute to the establishment of possible relationships between the objects and their workshops in terms of production technology and chronology. The chemical composition of terracotta paste was determined by instrumental neutron activation analysis. The mineralogical composition was acquired by X-ray diffraction. Chronological issues were studied by luminescence. This study enables elucidation of questions related with chronology, provenance and production technology, particularly raw materials and firing temperatures. Compositional results point to the use of distinct raw materials for the cycle of Saint Francis' Life and that of The Passion of Christ, and low firing temperatures. The luminescence results point to a production of the high-reliefs in the second half of the 18th century, in accordance with art-historical studies.

Palavras-chave

AAN
DRX
TL/OSL
Terracota
Escultura
Património Cultural

Idioma

Português

DOI

10.14568/cp2014009

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Citação

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Dias, M. I.; Prudêncio, M. I.; Burbidge, C.; Marques, R.; Remonatto, C.; Carvalho, M. L.; Le Gac, A., 'Estudo químico e mineralógico e datação por luminescência de altos-relevos miniaturais em terracota', Conservar Património 20 (2014) 53-63, https://doi.org/10.14568/cp2014009.

APA:
Dias, M. I., Prudêncio, M. I., Burbidge, C., Marques, R., Remonatto, C., Carvalho, M. L., & Le Gac, A. (2014). Estudo químico e mineralógico e datação por luminescência de altos-relevos miniaturais em terracota. Conservar Património, 20 53-63. DOI:10.14568/cp2014009.

Chicago:
Dias, Maria Isabel, Maria Isabel Prudêncio, Christopher Burbidge, Rosa Marques, Camila Remonatto, Maria Luísa de Carvalho, and Agnès Le Gac. 2014. "Estudo químico e mineralógico e datação por luminescência de altos-relevos miniaturais em terracota." Conservar Património 20:53-63. doi:10.14568/cp2014009.

NP405:
DIAS, Maria Isabel [et al.] – Estudo químico e mineralógico e datação por luminescência de altos-relevos miniaturais em terracota. Conservar Património. [Em linha]. 20 (2014) 53-63 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp2014009>. ISSN 21829942.

ABNT:
DIAS, Maria Isabel et al. Estudo químico e mineralógico e datação por luminescência de altos-relevos miniaturais em terracota. Conservar Património, Lisboa, v. 20, p. 53-63, 2014. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp2014009>. Acesso em: .

História

Recebido: 2014-9-29
Revisto: 2015-2-12
Aceite: 2015-2-19
Online: 2015-2-27
Publicação: 2015-2-27

Referências

1 Le Gac, A.; Madeira, T. I.; Remonatto, C.; Nogueira, I; Franco, A.; Carvalho, M. L., 'Interpretation of the exuberant finishing touches applied to two sets of Portuguese small high-reliefs', in Polycrome Sculpture: Decorative Practice and Artistic Tradition, ed. K. Seymour (no prelo).

2 'Entradas Nº 1, Objectos procedentes de conventos e Egrejas', manuscrito, Arquivos do Museu Nacional de Arte Antiga, Lisboa (1912).

3 Vasconcelos, J. L. 'O Museu de São Nicolau', O Archeologo Português 21 (1916) 235-239.

4 Silva, A. V., As Freguesias de Lisboa (Estudo Histórico), Publicações Culturais da Câmara Municipal de Lisboa, Lisboa (1943).

5 Dias, M. I.; Prudêncio, M. I., 'Neutron activation analysis of Archaeological materials: an overview of the ITN NAA laboratory, Portugal', Archaeometry 49(2) (2007) 383-393, doi:10.1111/j.1475-4754.2007.00308.x.

6 Burbidge, C. I.; Trindade, M. J.; Cardoso, G. J. O.; Dias, M. I.; Oosterbeek, L.; Cruz, A.; Scarre, C.; Cura, P.; Caron, L.; Prudêncio, M. I.; Gouveia, A.; Franco, D.; Marques, R., 'Luminescence dating and associated analyses in transition landscapes of the Alto Ribatejo, Central Portugal', Quaternary Geochronology 20 (2014) 65-77, doi:10.1016/j.quageo.2013.11.002.

7 Burbidge, C. I.; Rodrigues, A. L.; Dias, M. I.; Prudêncio, M. I.; Cardoso. G., 'Optimisation of preparation and measurement protocols for luminescence dating of small samples from a suite of porcelains and faiences', Journal of Mediterranean Archaeology and Archaeometry 10(4) (2010), 53-60.

8 StatSoft, Inc. STATISTICA (data analysis software system), version 12 (2014).

9 Caeiro, B. M., Os Conventos de Lisboa, Distri Editora, Sacavém (1989).

Endereço persistente: https://doi.org/10.14568/cp2014009


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