Versão em português
N.º 9
2009
pp. 47-55

 

< Previous Next >

Article
The colours of a 16th century panel painting, from the church of Pavia (Mora, Portugal), attributed to Francisco João

Helena Pinheiro de Melo1, António João Cruz1,2,*

1 Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes (CITAR), Universidade Católica Portuguesa, R. Diogo Botelho, 1327, 4169-005 Porto, Portugal

2 Departamento de Arte, Conservação e Restauro, Escola Superior de Tecnologia de Tomar, Instituto Politécnico de Tomar, Estrada da Serra, 2300-313 Tomar, Portugal

* ajcruz@netvisao.pt

Abstract

The main altar of the church of Pavia (Mora, South of Portugal) shows a 16th century panel painting depicting The Conversion of Saint Paul attributed to Francisco João, a local painter, born in Évora, active in that region between 1563 and 1595. With the aim of identifying the materials responsible for the colours exhibited by the painting and characterizing its technique, the panel was examined in situ with the naked eye and with the help of a magnifying lens. Nine paint samples were collected for analysis by optical microscopy, scanning electron microscopy - energy dispersive X-ray spectrometry (SEM-EDX), Fourier transformed infrared spectroscopy (FTIR) and high-performance thin layer chromatography (HPTLC). On top of a ground layer made of gypsum and animal glue, the painting was done with lead white, lead-tin yellow, ochre, minium, red ochre, vermillion, azurite, verdigris or copper resinate, carbon black and a non identified red lake. In most cases, the samples show a succession of two or three layers of paint over the ground. Generally, this structure results from the modelling work of the painter and not from overlapping motives. In each layer, the colours were usually created by mixtures of a coloured pigment with white. In two cases, the pigments were used pure. Only the red areas show mixtures of a larger number of materials.

Keywords

Painting
16th century
Colour
Pigments
Pigments' mixtures
Modelling technique

Language

Portuguese

Original title

As cores de um painel do século XVI, da igreja matriz de Pavia (Mora, Évora), atribuído ao pintor Francisco João

DOI

10.14568/cp9_6

Download

PDF | Additional material

Download citation

RIS | Endnote

Citation

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Melo, H. P.; Cruz, A. J., 'As cores de um painel do século XVI, da igreja matriz de Pavia (Mora, Évora), atribuído ao pintor Francisco João', Conservar Património 9 (2009) 47-55, https://doi.org/10.14568/cp9_6.

APA:
Melo, H. P., & Cruz, A. J. (2009). As cores de um painel do século XVI, da igreja matriz de Pavia (Mora, Évora), atribuído ao pintor Francisco João. Conservar Património, 9 47-55. DOI:10.14568/cp9_6.

Chicago:
Melo, Helena Pinheiro de, and António João Cruz. 2009. "As cores de um painel do século XVI, da igreja matriz de Pavia (Mora, Évora), atribuído ao pintor Francisco João." Conservar Património 9:47-55. doi:10.14568/cp9_6.

NP405:
MELO, Helena Pinheiro de; CRUZ, António João – As cores de um painel do século XVI, da igreja matriz de Pavia (Mora, Évora), atribuído ao pintor Francisco João. Conservar Património. [Em linha]. 9 (2009) 47-55 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp9_6>. ISSN 21829942.

ABNT:
MELO, Helena Pinheiro de; CRUZ, António João. As cores de um painel do século XVI, da igreja matriz de Pavia (Mora, Évora), atribuído ao pintor Francisco João. Conservar Património, Lisboa, v. 9, p. 47-55, 2009. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp9_6>. Acesso em: .

History

Received: 2009-07-17
Revised: 2009-07-14
Accepted: 2008-11-21Online: 2017-10-3
Publication: 2010-1-9

References

1 Serrão, V., A Pintura Maneirista em Portugal, Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, Lisboa (1982).

2 Espanca, T., Inventário Artístico de Portugal, Distrito de Évora - Zona Norte, Concelhos de Arraiolos, Estremoz, Montemor-o-Novo, Mora e Vendas Novas, vol. 8, Academia Nacional de Belas Artes, Lisboa (1975).

3 Friedlander, W., Mannerism and Anti-Mannerism in Italian Painting, Schoken Books, New York (1966), figs. 28-29.

4 Maclehose, L. S., Vasari - On Technique, Dover Publications, New York (1960).

5 Sanchez-Ledesma, A.; García, M. J. G., 'Estudio de los materiales presentes en nueve micromuestras tomadas de la pintura La Conversíon de San Pablo, de la Iglesia de Pavia', Relatório policopiado, Arte-Lab, Madrid (1998).

6 Woudhuysen-Keller, R.; Woudhuysen-Keller, P., 'The history of egg-white varnishes', Hamilton Kerr Bulletin 2 (1994) 90-140.

7 Villarquide Jevenois, A., La Pintura sobre Tela I. Historiografía, técnicas y materiales, Nerea, San Sebastián (2004); pp.285-286.

8 Dossie, R., The Handmaid to the Arts, London (1758); p.210.

9 Thompson, D. V., Jr., Cennino d'Andrea Cennini. The Craftsman's Handbook. The italian Il Libro dell'Arte, Dover Publications, Inc., New York (1960); p. 122.

10 Espanca, T., 'Miscelânea Histórico-Artística (4ª série). A ermida de São Sebastião: sua evolução e História', A Cidade de Évora 10 (31-32) (1953) 123-205; p. 191.

11 Perego, F., Dictionnaire des Matériaux du Peintre, Éditions Belin, Paris (2005).

12 Dunkerton, J.; Foister, S.; Penny, N., Dürer to Veronese. Sixteen-Century Painting in the National Gallery, National Gallery Company, London (1999); pp. 218-219.

13 Heydenreich, G., Lucas Cranach the Elder. Painting materials, techniques and workshop practice, Amsterdam University Press, Amsterdam (2007).

14 Dunkerton, J.; Spring, M., 'The development of painting on coloured surfaces in sixteenth-century Italy', in Painting Techniques. History, materials and studio practice. Contributions to the Dublin Congress. 7-11 September 1998, ed. A. Roy and P. Smith, The International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works, London (1998) 120-130.

15 Van Hout, N., 'Meaning and development of the ground layer in seventeenth century painting', in Looking Through Paintings. The study of painting techniques and materials in support of art historical research, ed. E. Hermens, de Prom Publications-Archetype Publications, Baarn-London (1998) 199-225.

16 Dunkerton, J., 'The materials of a group of late 15th-century Florentine panel paintings', National Gallery Technical Bulletin 17 (1996) 20-31.

17 Campbell, L; Foister, S; Roy, A. ed., 'The Methods and Materials of Northern European painting 1400-1550', National Gallery Technical Bulletin 18 (1997) 6-55.

18 Cruz, A. J., 'Para que serve à história da arte a identificação dos pigmentos utilizados numa pintura?', Artis - Revista do Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras de Lisboa 5 (2006) 445-462.

19 As pinturas da Charola de Tomar, IPCR, Lisboa (2004).

20 Mello, T. H. de; Matos, E.; Ribeiro, I., 'Nª. Senhora da Assunção - Igreja de Sardoura. Estudo técnico-científico da pintura e sua conservação', in Garcia Fernandes. Um Pintor do Renascimento Eleitor da Misericórdia de Lisboa, ed. J. O. Caetano, Santa Casa da Misericórdia, Lisboa (1998) 105-115.

21 Estudo da Pintura Portuguesa. Oficina de Gregório Lopes. Actas do Seminário Internacional, Ministério da Cultura, Instituto Português de Museus, Lisboa (1999).

22 Bomford, D., 'The history of colour in art', in Colour: Art & Science, ed. T. Lamb and J. Bourriau, Cambridge University Press, Cambridge (1995) 7-30.

23 O retábulo de Ferreira do Alentejo, IPCR, Lisboa (2004).

24 Almada, C. O.; Figueira, L. T.; Serrão, V., História e restauro do retábulo-mor do Mosteiro dos Jerónimos, Ministério da Cultura / Instituto Português do Património Arquitectónico, Lisboa (2000).

Stable url: https://doi.org/10.14568/cp9_6


< Previous Next >
ARP | Associação Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal