Versão em português
N.º 6
2007
pp. 21-30

 

< Previous Next >

Article
The materials and techniques used in a baroque sculpture representing Saint Dominic from the Museum of Santa Maria de Lamas

Carolina Barata1,2,*, António João Cruz2,3, Jorgelina Carballo1,2, Maria Eduarda Araújo4,5

1 Escola das Artes, Universidade Católica Portuguesa, R. Diogo Botelho, 1327, 4169-005 Porto, Portugal

2 Centro de Investigação em Ciências e Tecnologias das Artes (CITAR), R. Diogo Botelho, 1327, 4169-005 Porto, Portugal

3 Departamento de Arte, Conservação e Restauro, Escola Superior de Tecnologia de Tomar, Estrada da Serra, 2300-313 Tomar, Portugal

4 Departamento de Química e Bioquímica, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Campo Grande, Ed. C8, 1749-016 Lisboa, Portugal

5 Centro de Química e Bioquímica, Campo Grande, Ed. C8, 1749-016 Lisboa, Portugal

* cbarata@porto.ucp.pt

Abstract

A polychrome wooden sculpture from the Museum of Santa Maria de Lamas (Northern Portugal), representing the image of Saint Dominic, produced in the first half of the 18th century, was studied for the identification of the materials and techniques employed in its fine modelling. Radiography was used for the study of the construction details of the wooden support, optical microscopy (OM) and polarized light microscopy (PLM) for the characterization of the paint layers and energy dispersive X-ray spectrometry (EDXRF), Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR) and microchemical tests for the identification of pigments and fillers.The identified materials were common to the period when the sculpture was made: gypsum, gold leaf, bole,white lead, brown ochre, vermillion, a black pigment made of carbon (possibly mixed with verdigris, used as a drier), a red lake and a calcium compound used as filler. However, regarding the techniques employed, and probably due to economic reasons, it seems that the recommended practice in art treatises and working contracts was not completely followed in what concerns the ground layers. Similar reasons appear to have caused the use of white lead mixed with a calcium compound, as a filler, in the less expressive areas, and should explain the fact that the estofado techniques (simulation of brocaded vestment) have been limited to the visible areas at the front.

Keywords

Polychrome sculpture
Materials
Techniques
Analysis
Pigments

Language

Portuguese

Original title

Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos

DOI

10.14568/cp6_3

Download

PDF | Additional material

Download citation

RIS | Endnote

Citation

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Barata, C.; Cruz, A. J.; Carballo, J.; Araújo, M. E., 'Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos', Conservar Património 6 (2007) 21-30, https://doi.org/10.14568/cp6_3.

APA:
Barata, C., Cruz, A. J., Carballo, J., & Araújo, M. E. (2007). Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos. Conservar Património, 6 21-30. DOI:10.14568/cp6_3.

Chicago:
Barata, Carolina, António João Cruz, Jorgelina Carballo, and Maria Eduarda Araújo. 2007. "Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos." Conservar Património 6:21-30. doi:10.14568/cp6_3.

NP405:
BARATA, Carolina [et al.] – Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos. Conservar Património. [Em linha]. 6 (2007) 21-30 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp6_3>. ISSN 21829942.

ABNT:
BARATA, Carolina et al. Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos. Conservar Património, Lisboa, v. 6, p. 21-30, 2007. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp6_3>. Acesso em: .

History

Online: 2017-10-3
Publication: 2009-2-1

References

1 Seruya, A. I. (ed.), Policromia. A escultura policromada religiosa dos séculos XVII e XVIII. Estudo comparativo das técnicas, alterações e conservação em Portugal, Espanha e Bélgica, Instituto Português de Conservação e Restauro, Lisboa (2002).

2 Ferreira, S., informação pessoal (2007).

3 Alves, N. M. F., A Arte da Talha no Porto na Época barroca - Artistas e Clientela, Materiais e Técnicas, Arquivo Histórico da Câmara Municipal do Porto, Porto (1989).

4 Nunes, F., Arte da Pintura, Symmetria e Perspectiva, Lisboa (1615).

5 Pacheco, F., El Arte de la Pintura, edição, introdução e notas de Bonaventura Bassegoda, Ediciones Cátedra, Madrid (1990).

6 Richter, M.; Schäfer, S.; Van Loon, A., 'El tratado "Arte de la Pintura" de Francisco Pacheco y su influencia en la técnica de ejecución de las encarnaciones en la escultura alemana del siglo XVIII: primeros resultados obtenidos de análisis avanzados realizados en micromuestras', in Investigación en Conservación y Restauración. II Congresso del Grupo Español del IIC, Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona (2005) 225-234.

7 Serck-Dewaide, M. 'Les techniques utilisées dans l'art baroque religieux des XVIIe et XVIIIe siècles au Portugal, en Espagne et en Belgique', in Policromia. A escultura policromada religiosa dos séculos XVII e XVIII. Estudo comparativo das técnicas, alterações e conservação em Portugal, Espanha e Bélgica, ed. A. I. Seruya, Instituto Português de Conservação e Restauro, Lisboa (2002) 119-155.

8 Barata, C.; Cruz, A. J.; Carballo, J.; Araújo, M. E.; Teixeira, V. 'Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal', Imagem Brasileira 5 (aceite para publicação).

9 Kirby, J.; Spring, M.; Higgitt, C., 'The technology of red lake pigment manufacture: study of the dyestuff substrate', National Gallery Technical Bulletin 26 (2005) 71-87.

10 Segredos Necessários para os Officios, Artes, e Manufacturas. Tomo II, Offic. de Simão Thaddeo Ferreira, Lisboa (1794).

11 Sá, A. M., 'Abraão B. Judah Ibn Hayyim. O livro de como se fazem as cores', Revista da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa 4 (1960) 210-223.

12 Cardoso, I. P., '18th century church altarpieces in the Algarve, Portugal: A comparison of the historical documents to the results of the microscopical analysis', Infocus, 41(4) (2006) 64-86.

13 Colina Tejeda, L., El oro en hoja. Aplicación y tratamiento sobre soportes móviles tradicionales, muro y resinas, tese de doutoramento, Universidad Complutense de Madrid, Madrid (2001).

14 Palomino, A., El Museo Pictorico, y Escala Óptica. Tomo Segundo, Madrid (1724).

Stable url: https://doi.org/10.14568/cp6_3


< Previous Next >
ARP | Associação Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal