Versão em português
N.º 2
2005
pp. 29-53

 

< Previous Next >

Article
Changing images: the panels of Saint Mary church, at Tavira, founded at the chapel of Saint Peter, and the problems raised by its restoration and scientific study

António João Cruz

Departamento de Arte, Conservação e Restauro, Escola Superior de Tecnologia de Tomar, Estrada da Serra, 2300-313 Tomar

ajcruz@netvisao.pt

Abstract

Four paintings of the 16th century, grouped in two diptychs,were found in 1949 in a church at Tavira (Portugal). Since then, a complex process took place, herein reconstituted, that led to the detection of older underlying paintings on all the four panels and to the removal of the paint layers in some areas that, in one of the works, involved the elimination of one third of the visible painting. In 1961, it was determined the integral removal of the 16th century paintings so that the oldest paintings, from the 15th century, would become visible. In spite of the recommendations in the literature available at that time, the situation does not seem to have been carefully discussed and was deeply conditioned by the ideology of the Estado Novo dictatorial regime. However, for unknown reasons, the complete removal of the pictorial layers was carried out only in two of the panel paintings, while in the other two the 16th century images were kept and the test areas that had been removed were reconstructed. Consequently, the group and its stylistic unity were destroyed by this intervention, which lasted until about 1964. Meanwhile, radiographs of the paintings were taken at three occasions (1950, 1955-1960 and 1995), but, unlike what was to be expected, the information provided differed each time.Two analyses of the wood support (about 1961 and 1995) also led to differing results.Therefore, this case also puts in evidence some limitations of the scientific studies of works of art and the need for precaution and critical mind in the interpretation of the obtained results.

Keywords

Painting
Conservation
Restoration
Ideology
Scientific studies
Radiography
Museu Nacional de Arte Antiga

Language

Portuguese

Original title

Imagens em transformação: os painéis da igreja de Santa Maria, de Tavira, encontrados na ermida de São Pedro, e os problemas colocados pelo seu restauro e estudo laboratorial

DOI

10.14568/cp2_4

Download

PDF

Download citation

RIS | Endnote

Citation

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Cruz, A. J., 'Imagens em transformação: os painéis da igreja de Santa Maria, de Tavira, encontrados na ermida de São Pedro, e os problemas colocados pelo seu restauro e estudo laboratorial', Conservar Património 2 (2005) 29-53, https://doi.org/10.14568/cp2_4.

APA:
Cruz, A. J. (2005). Imagens em transformação: os painéis da igreja de Santa Maria, de Tavira, encontrados na ermida de São Pedro, e os problemas colocados pelo seu restauro e estudo laboratorial. Conservar Património, 2 29-53. DOI:10.14568/cp2_4.

Chicago:
Cruz, António João. 2005. "Imagens em transformação: os painéis da igreja de Santa Maria, de Tavira, encontrados na ermida de São Pedro, e os problemas colocados pelo seu restauro e estudo laboratorial." Conservar Património 2:29-53. doi:10.14568/cp2_4.

NP405:
CRUZ, António João – Imagens em transformação: os painéis da igreja de Santa Maria, de Tavira, encontrados na ermida de São Pedro, e os problemas colocados pelo seu restauro e estudo laboratorial. Conservar Património. [Em linha]. 2 (2005) 29-53 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp2_4>. ISSN 21829942.

ABNT:
CRUZ, António João. Imagens em transformação: os painéis da igreja de Santa Maria, de Tavira, encontrados na ermida de São Pedro, e os problemas colocados pelo seu restauro e estudo laboratorial. Conservar Património, Lisboa, v. 2, p. 29-53, 2005. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp2_4>. Acesso em: .

History

Online: 2017-10-3
Publication: 2006-1-23

References

1 Macieira, I., A Pintura Sacra em Tavira. Séculos XV a XX, Edições Colibri - Câmara Municipal de Tavira, Lisboa (2004).

2 Rosa, J. A. P., Crónicas, Viagens e Outras Engrenagens, Ed. do Autor, Faro (1992).

3 Serrão, V., 'O contexto artístico de Tavira quinhentista', in Tavira. Território e Poder, ed. M. Maia, C. Fernandes, M. Lopes e S. Cavaco, Museu Nacional de Arqueologia - Câmara Municipal de Tavira, [Lisboa - Tavira] ([2003]) 221-233.

4 Rosa, J.A. P., Arte Sacra em Tavira, Edição do Autor,Tavira (1966).

5 Rosa, J. A. P., 'Alguns quadros quinhentistas no Algarve', Correio do Sul 30(1662) (8 de Setembro de 1949).

6 Moura, A., 'Quatro tábuas quatrocentistas examinadas no laboratório do Museu', Boletim do Museu Nacional de Arte Antiga 3(2) (1956) 69-70.

7 Couto, J., 'Aspectos actuais do problema do tratamento das pinturas', Boletim do Museu Nacional de Arte Antiga 2(3) (1952) 3-23.

8 'Détérioration et traitement des tableaux - Exposition', Boletim do Museu Nacional de Arte Antiga 2(3) (1952) 31-46.

9 Moura, A., 'Os problemas da conservação das pinturas e das condições do meio', Boletim do Museu Nacional de Arte Antiga 4(4) (1962) 35-36.

10 Os Descobrimentos Portugueses e a Europa do Renascimento. XVI Exposição Europeia de Arte, Ciência e Cultura. Os antecedentes medievais dis descobrimentos, Presidência do Conselho de Ministros, Lisboa (1983).

11 Maia, M., Fernandes, C., Lopes, M., e Cavaco, S., Tavira. Território e Poder, Museu Nacional de Arqueologia - Câmara Municipal de Tavira, [Lisboa - Tavira] ([2003]).

12 Carvalho, J. A. S., 'Problemas da pintura quatrocentista. Obras isoladas e oficinas regionais', in História da Arte Portuguesa, ed. P. Pereira, Círculo de Leitores, Lisboa (1995) Vol. 1 473-485.

13 Cavaco, H., "Visitações" da Ordem de Santiago no Sotavento Algarvio (Subsídios para o estudo da história da arte no Algarve), Câmara Municipal,Vila Real de Santo António (1987).

14 Fernandes,C.V.,'(Des)contextos da arte gótica em Tavira', in Tavira. Território e Poder, ed. M. Maia, C. Fernandes, M. Lopes e S. Cavaco, Museu Nacional de Arqueologia - Câmara Municipal de Tavira, [Lisboa - Tavira] ([2003]) 205-212.

15 Lang, J., and Middleton, A., Radiography of Cultural Material, Butterworth-Heinemann, London (1997).

16 Cruz, A. J., 'A radiografia no Laboratório para o Exame das Obras de Arte, do Museu Nacional de Arte Antiga (1936-1965)', in 100 Anos da Descoberta dos Raios X. A radiação X no desenvolvimento científico e na sociedade, Universidade Nova, Lisboa (1995) 61-62.

17 Cruz, A. J., 'Imagens perdidas, imagens achadas: pinturas reveladas pelos raios X no Instituto José de Figueiredo', in Actas do Simpósio Comemorativo do Centenário da Descoberta dos Raios X, Universidade de Coimbra, Coimbra (1996) 83-103.

18 Ribeiro, I., Estudo da Pintura Portuguesa do Séc. XV. "S. Pedro de Tavira", relatório dactilografado, Instituto José de Figueiredo, Lisboa (1995).

19 Marette, J., Connaissance des Primitifs par l'Étude du Bois. Du XVIIe au XVIe siècle, Éditions A. & J. Picard, Paris (1961).

20 Integrated Taxonomic Information System, http://www.itis.usda.gov (acesso em 13-10-2005).

21 Cruz, A. J., 'Do certo ao incerto: o estudo laboratorial e os materiais do políptico de S. Vicente', in Nuno Gonçalves. Novos Documentos. Estudo da pintura portuguesa do séc. XV, Instituto Português de Museus - Reproscan, Lisboa (1994) 41-45.

22 Moura,A.,'Valorização dos elementos autênticos na obra de arte', in João Couto. In Memoriam (1971) 123-135.

23 Tomé, M., Património e Restauro em Portugal (1920-1995), FAUP Publicações, Porto (2002).

24 Neto, M. J. B., Memória, Propaganda e Poder. O restauro dos minumentos nacionais (1929-1960), FAUP Publicações, Porto (2001).

25 Lira, S., Museums and Temporary Exhibitions as Means of Propaganda: the Portuguese case during the Estado Novo, PhD dissertation, University of Leicester (2002).

26 Martínez Justicia, M. J., Historia y Teoría de la Conservación y Restauración Artística, 2 ed.,Tecnos, Madrid (2001).

27 Macarrón Miguel,A. M., Historia de la Conservación y la Restauración desde la Antigüedad hasta el Siglo XX, 2 ed.,Tecnos, Madrid (2002).

28 Couto, J., e Valadares, M., 'A "Salomé" de L. Cranach, o Velho', Boletim da Academia Nacional de Belas Artes 4 (1938) 39-54.

29 Cruz,A. J., 'Radiography, art, conservation and politics: Episodes of the introduction of the technical studies of works of art in the museums in Portugal', Museologia - An International Journal of Museology (no prelo).

30 Burroughs, A., Art Criticism from a Laboratory, Little, Brown and Company, Boston (1938).

31 Hours-Miedan, M., A la Découverte de la Peinture par les Méthodes Physiques,Arts et Métiers Graphiques, Paris (1957).

32 Hours, M., Les Secrets des Chefs-d'Oeuvre, Robert Laffont, Paris (1964).

33 van Asperen de Boer, J., 'An introduction to the scientific examination of paintings', Nederlands Kunthistorisch Joarbook 26 (1975) 1-40.

34 Bomford, D., e Leonard, M., Issues in the Conservation of Paintings, The Getty Consevation Institute, Los Angeles (2004).

35 International Museums Office, Manual on the Conservation of Paintings, International Institute of Intellectual Cooperation, Paris (1940).

36 Brandi, C., 'The cleaning of pictures in relation to patina, varnish, and glazes', The Burlington Magazine 91(556) (1949) 183-188.

37 Brandi, C., Teoria del Restauro, Edizioni di Storia e Letteratura, Roma (1963).

38 Philippot, P., 'La notion de patine et le nettoyage des peintures', Bulletin. Institut Royal du Patrimoine Artistique 9 (1966) 138-143.

39 Ciatti, M., 'Cleaning and retouching: an analytical review', in Cleaning, Retouching and Coatings:Technology and practice for easel paintings and polychrome sculpture: Preprints of the contributions to the Brussels Congress, 3-7 September 1990, ed. J. S. Mills e P. Smith, International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works, London (1990) 59-62.

Stable url: https://doi.org/10.14568/cp2_4


< Previous Next >
ARP | Associação Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal