Versão em português
N.º 27
2018
pp. 63-69

 

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Note
Imitated textiles in fresco painting of the 15th and 16th centuries in the North of Portugal - study of a pattern

Joaquim Inácio Caetano

ARTIS – Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Alameda da Universidade 1600-214 Lisboa, Portugal

joaquimcaet@gmail.com

Abstract

Imitated textiles in fresco painting of the 15th and 16th century in the North of Portugal should be inserted into a broader context – one of a decorative nature and with the ability to imitate other materials and equipment. That role takes on several aspects, from the existence of independent decorative compositions with diverse languages where the grotesque has a significant presence as well as the imitation of masonry, retables and textiles. An example is the second plane of figurative compositions, altar fronts and imitating textiles hanging on the walls of the chancel, some with the evident intention of creating an illusion. It is clear that many of the patterns in this textile imitation had as a reference real period textiles, or even from an earlier period. We present the case of a specific pattern and its occurrence in a restricted area of the Portuguese and Spanish territory, near the border with Zamora.

Keywords

16th century
Imitated textiles

Language

Portuguese

Original title

Os tecidos fingidos na pintura a fresco dos séculos XV e XVI no Norte de Portugal - estudo de um motivo

DOI

10.14568/cp2016044

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RIS | Endnote

Citation

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Caetano, J. I., 'Os tecidos fingidos na pintura a fresco dos séculos XV e XVI no Norte de Portugal - estudo de um motivo', Conservar Património 27 (2018) 63-69, https://doi.org/10.14568/cp2016044.

APA:
Caetano, J. I. (2018). Os tecidos fingidos na pintura a fresco dos séculos XV e XVI no Norte de Portugal - estudo de um motivo. Conservar Património, 27 63-69. DOI:10.14568/cp2016044.

Chicago:
Caetano, Joaquim Inácio. 2018. "Os tecidos fingidos na pintura a fresco dos séculos XV e XVI no Norte de Portugal - estudo de um motivo." Conservar Património 27:63-69. doi:10.14568/cp2016044.

NP405:
CAETANO, Joaquim Inácio – Os tecidos fingidos na pintura a fresco dos séculos XV e XVI no Norte de Portugal - estudo de um motivo. Conservar Património. [Em linha]. 27 (2018) 63-69 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp2016044>. ISSN 21829942.

ABNT:
CAETANO, Joaquim Inácio. Os tecidos fingidos na pintura a fresco dos séculos XV e XVI no Norte de Portugal - estudo de um motivo. Conservar Património, Lisboa, v. 27, p. 63-69, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp2016044>. Acesso em: .

History

Received: 2016-12-11
Revised: 2017-3-25
Accepted: 2017-4-2
Online: 2017-6-23

References

1 Caetano, J. I., ‘O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal’, Revista de Artes Decorativas (aceite).

2 Caetano, J. I., ‘Retábulos fingidos na pintura mural portuguesa’, in O Retábulo no Espaço Ibero-Americano. Forma, Função e Iconografia, vol. 1, ed. A. C. Glória, Instituto de História da Arte da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Lisboa (2016), 353-365, http://hdl.handle.net/10362/16423.

3 Cavaco, H., “Visitações” da Ordem de Santiago no Sotavento Algarvio, Câmara Municipal, Vila Real de Santo António (1987).

4 Jones, O., The Grammar of Ornament, Herbert Press, London (2010).

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6 Caetano, J. I., O Marão e as Oficinas de Pintura Mural nos Séculos XV e XVI, Ed. Aparição, Lisboa (2001).

7 Caetano, J. I., ‘Motivos decorativos de estampilha na pintura a fresco dos séculos XV e XVI no Norte de Portugal. Relações entre pintura mural e de cavalete’, dissertação de doutoramento, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Lisboa (2011), http://hdl.handle.net/10362/16423.

8 Caetano, J. I., ‘Um novo exemplar de pintura renascentista. A pintura mural da Igreja de Nossa Senhora da Conceição de Aldeia Nova, Trancoso’, Invenire 10 (2015) 24-28.

9 Fridolin, S., The Illustrated Bartsch. German Book, Anonymous Artists 1482-1483, Abaris Books, New York (1985).

Stable url: https://doi.org/10.14568/cp2016044


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