Versão em português
N.º 29
2018
pp. 41-50

 

< Previous Next >

Article
Technological and compositional study of the gold leaf from Baroque altarpieces – basis for a research methodology

Ana Bidarra1,2,*, Günter Buzanich3, João Coroado4 , Fernando Rocha5 

1 Geobiotec/Departamento de Geociências, Campus Universitário de Santiago, 3810-193 Aveiro, Portugal

2 Cinábrio – Conservação e Restauro, Rua Almirante Cândido dos Reis , n.º 28, 3.º T, 3800-096 Aveiro, Portugal

3 BAM Federal Institute for Materials Research and Testing, 12200 Berlin, Germany

4 Departamento de Conservação e Restauro, Instituto Politécnico de Tomar, Quinta do Contador, Estrada da Serra, 2300-313 Tomar, Portugal

5 Geobiotec/Departamento de Geociências, Campus Universitário de Santiago, 3810-193 Aveiro, Portugal

* bidarra.ana@gmail.com

Abstract

The gold leaf from one of the most important art works of the Portuguese Baroque period, the main altarpiece of the Church of Jesus in Aveiro, currently part of the city Museum and former Convent of Jesus, was studied. Qualitative analysis of the samples cross-section was performed by optical microscopy. Three different layers – ground layer, bole and gold – were identified, a result consistent with a traditional gilding. The use of scanning electron microscopy with energy dispersive spectroscopy (SEM-EDS) showed the use of a ternary Au-Ag-Cu alloy, with approximately 22 carats. Through inductively coupled plasma mass spectrometry (ICP-MS) it was possible to identify trace elements such as Cr, Pt, Pd and Sn in the gold, and Pb and Hg in the bole layer. The use of synchrotron radiation micro X-ray fluorescence (SR-µXRF) confirmed the presence of Sn and allowed to establish a profile of the main elements in the samples.

Keywords

Gold leaf
Baroque altarpieces
Optical microscopy (OM)
Scanning electron microscopy (SEM-EDS)
Inductively coupled plasma mass spectrometry (ICP-MS)
Synchrotron radiation micro X-ray fluorescence (SR-µXRF)

Language

Portuguese

Original title

Estudo tecnológico e composicional da folha de ouro de retábulos barrocos - bases para uma metodologia de investigação

DOI

10.14568/cp2016035

Download

PDF

Download citation

RIS | Endnote

Citation

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Bidarra, A.; Buzanich, G.; Coroado, J.; Rocha, F., 'Estudo tecnológico e composicional da folha de ouro de retábulos barrocos - bases para uma metodologia de investigação', Conservar Património 29 (2018) 41-50, https://doi.org/10.14568/cp2016035.

APA:
Bidarra, A., Buzanich, G., Coroado, J., & Rocha, F. (2018). Estudo tecnológico e composicional da folha de ouro de retábulos barrocos - bases para uma metodologia de investigação. Conservar Património, 29 41-50. DOI:10.14568/cp2016035.

Chicago:
Bidarra, Ana, Günter Buzanich, João Coroado, and Fernando Rocha. 2018. "Estudo tecnológico e composicional da folha de ouro de retábulos barrocos - bases para uma metodologia de investigação." Conservar Património 29:41-50. doi:10.14568/cp2016035.

NP405:
BIDARRA, Ana [et al.] – Estudo tecnológico e composicional da folha de ouro de retábulos barrocos - bases para uma metodologia de investigação. Conservar Património. [Em linha]. 29 (2018) 41-50 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp2016035>. ISSN 21829942.

ABNT:
BIDARRA, Ana et al. Estudo tecnológico e composicional da folha de ouro de retábulos barrocos - bases para uma metodologia de investigação. Conservar Património, Lisboa, v. 29, p. 41-50, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp2016035>. Acesso em: .

History

Received: 2016-12-11
Revised: 2017-12-23
Accepted: 2018-1-7
Online: 2018-1-19
Publication: 2018-9-29

References

1 Madahil, A. G. R. (ed.), Crónica da Fundação do Mosteiro de Jesus de Aveiro e Memorial da Infanta Santa Joana Filha Del Rei Dom Afonso V, Aveiro (1939).

2 Brandão, D. P., Obra de Talha Dourada, Ensamblagem e Pintura na Cidade e Diocese do Porto. II. 1700 a 1725, Diocese do Porto, Porto (1985).

3 Brandão, D. P., Obra de Talha Dourada, Ensamblagem e Pintura na Cidade e Diocese do Porto. III. 1726 a 1750, Diocese do Porto, Porto (1986).

4 Ferreira-Alves, N. M., 'A apoteose do barroco nas igrejas dos conventos femininos portugueses', Revista da Faculdade de Letras - História 9 (1992) 369-388, http://hdl.handle.net/10216/8032.

5 Ixer, R. A., 'The role of ore geology and ores in the archaeological provenancing of metals', in Metals in Antiquity, ed. S. M. Young, M. Pollard, P. Budd & R.A. Ixer, Archaeopress, Oxford (1999) 43-52.

6 Guerra M. F.; Radtke M.; Reiche, I.; Riesemeier, H.; Strub, E., 'Analysis of trace elements in gold alloys by SR-XRF at high energy at the BAMline', Nuclear Instruments and Methods in Physics Research B 266(10) (2008) 2334-2338, https://doi.org/10.1016/j.nimb.2008.03.008.

7 Martins, C. M., 'A exploração mineira romana e a metalurgia do ouro em Portugal', tese de doutoramento, Universidade do Minho, Braga (2008).

8 Guerra, M. F., 'An overview on the ancient goldsmith's skill and the circulation of gold in the past: the role of x-ray based techniques', X-Ray Spectrometry 37(4) (2008) 317-327, https://doi.org/10.1002/xrs.1013.

9 Agricola, G., De Re Metallica, ed. H. C. Hoover & L. H. Hoover, The Mining Magazine, Salisbury House, London (1912).

10 Guerra, M. F.; Calligaro, T., 'Gold traces to trace gold', Journal of Archaeological Science 31(9) (2004) 1199-1208, https://doi.org/10.1016/j.jas.2002.05.001.

11 Guerra, M. F.; Calligaro, T., 'Gold cultural heritage objects: a review of studies of provenance and manufacturing technologies', Measurement Science and Technology 14(9) (2003) 1527-1537, https://doi.org/10.1088/0957-0233/14/9/305.

12 Constantinescu, B.; Bugoi, R.; Cojocaru, V.; Voiculescu, D.; Grambole, D.; Herrmann, F.; Ceccato, D., 'Romanian ancient gold objects provenance studies using micro-beam methods: the case of "Pietroasa" hoard', Nuclear Instruments and Methods in Physics Research B 231(1-4) (2005) 541-545, https://doi.org/10.1016/j.nimb.2005.01.114.

13 Guerra, M. F., 'Fingerprinting ancient gold with proton beams of different energies', Nuclear Instruments and Methods in Physics Research B 226(1-2) (2004) 185-198: doi: href='https://doi.org/10.1016/j.nimb.2004.02.019' target='_blank'>https://doi.org/10.1016/j.nimb.2004.02.019.

14 Guerra, M. F.; Sarthre, C. O.; Gondonneau, A.; Barrandon, J. N., 'Precious metals and provenance enquiries using LA-ICP-MS', Journal of Archaeological Science 26(8) (1999) 1101-1110, https://doi.org/10.1006/jasc.1999.0405.

15 Barcelos, R., 'Entre o ouro e a escória: arqueometalurgia do ouro no brasil dos séculos XVIII e XIX', tese de doutoramento, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto (2016), http://hdl.handle.net/10216/83730.

16 Barcelos, R., 'Casas de fundição e da moeda no Brasil e em Portugal: purificar o ouro, apurar as técnicas', População e Sociedade 21 (2013) 143-163.

17 Ferreira, S.; Murta, E.; Sandu, I. C. A.; Pereira, M. C., 'Os púlpitos da Igreja de Nossa Senhora da Pena, em Lisboa: um estudo histórico, estilístico, técnico e material', Conservar Património 19 (2014) 5-20, https://doi.org/10.14568/cp2013009.

18 Ferreira-Alves, N. M., A Arte da Talha no Porto na Época Barroca. Artistas e clientela. Materiais e técnica, 2 vols., Arquivo Histórico - Câmara Municipal do Porto, Porto (1989).

19 Brostoff, L. B.; Gonzalez, J. J.; Jett, P.; Russo, R. E., 'Trace element fingerprinting of ancient Chinese gold with femtosecond laser ablation-inductively coupled mass spectrometry', Journal of Archaeological Science 36(2) (2009) 461-466, https://doi.org/10.1016/j.jas.2008.09.037.

20 Selwyn, L., 'Corrosion chemistry of gild d silver and copper' in Gilded Metals. History, Technology and Conservation, ed. T. Drayman-Weisser, Archetype Publications, London (2000) 21-47.

21 Nicholson, E. D., 'The ancient craft of gold beating', Gold Bulletin 12(4) (1976) 161-166, https://doi.org/10.1007/BF03215119.

22 Darque-Ceretti, E.; Felder, E.; Aucouturier, M., 'Foil and leaf gilding on cultural artifacts; forming and adhesion', Revista Matéria 16(1) (2011) 540-559, https://doi.org/10.1590/S1517-70762011000100002.

23 Mactaggart, P.; Mactaggart, A.; Practical Gilding, Archetype Publications, London (2005).

24 González-Alonso Martínez, E., Tratado del Dorado, Plateado y Su Policromía. Tecnología, Conservación y Restauración, Universidad Politécnica de Valencia, Valencia (1997).

25 Khandekar, N., 'Preparation of cross sections from easel paintings', Reviews in Conservation 4 (2003) 52-64, https://doi.org/10.1179/sic.2003.48.Supplement-1.52.

26 Calvo, A., Conservación y Restauración. Materiales técnicas y procedimientos. De la A a la Z, 3.ª ed., Ediciones del Serbal, Barcelona (2003).

27 Hein, A.; Degrigny, C., 'The application of non-destructive technologies for the damage assessment of metal objects', in Metals and Museums in the Mediterranean, Protecting, Preserving and Interpreting, ed. V. Argyropoulos, The PROMET Consortium (2008) 125-140.

28 'Guia RELACRE 13, Validação de métodos internos de ensaio em análise química', IPQ, Lisboa (2000).

29 Pyrzynska, K., 'Recent developments in the determination of gold by atomic spectrometry techniques', Spectrochimica Acta B 60(9-10) (2005) 1316-1322, https://doi.org/10.1016/j.sab.2005.06.010.

30 Riesemeier, H.; Ecker, K.; Görner, W.; Müller, B.; Radtke, M.; Krumrey, M., 'Layout and first XRF applications of the BAMline at BESSY II', X-Ray Spectrometry 34(2) (2005) 160-163, https://doi.org/10.1002/xrs.750.

31 Nazmov, V.; Reznikova, E.; Mohr, J.; Snigirev, A.; Snigireva, I.; Achenbach, S.; Saile, V., 'Fabrication and preliminary testing of x-ray lenses in thick SU-8 resist layers', Microsystem Technologies 10(10) (2004) 716-21, https://doi.org/10.1007/s00542-004-0433-0.

32 Sandu, I.; Murta, E.; Ferreira, S.; Pereira, M.; Candeias, A.; Mirão, J.; Miguel, C.; Paba, F., 'More than gold - an interdisciplinary, complementary study of gilding materials and techniques in Baroque altarpieces from Portugal', ECR - Estudos de Conservação e Restauro 6 (2014) 13-37, https://doi.org/10.7559/ecr.6.7522.

33 Serck-Dewaide, M., 'Les techniques utilisées dans l'art baroque religieux des XVIIe et XVIIIe siècles au Portugal, en Espagne et en Belgique', in Policromia. A escultura policromada religiosa dos séculos XVII e XVIII. Estudo comparativo das técnicas, alterações e conservação em Portugal, Espanha e Bélgica, ed. A. I. Seruya, Instituto Português de Conservação e Restauro, Lisboa (2002) 119-155.

34 Antunes, V.; Candeias, A.; Oliveira, M. J.; Longelin, S.; Serrão, V.; Seruya, A. I.; Coroado, J.; Dias, L.; Mirão, J.; Carvalho, M. L., 'Characterization of gypsum and anhydrite ground layers in 15th and 16th centuries Portuguese paintings by Raman Spectroscopy and other techniques', Journal of Raman Spectroscopy 45(11-12) (2014) 1026-1033, https://doi.org/10.1002/jrs.4488.

35 Sandu, I; Murta, E.; Veiga, R.; Muralha, V.; Pereira, M.; Kuckova, S.; Busani, T., 'An innovative, interdisciplinary and multi-technique study of gilding and painting techniques in the decoration of the main altarpiece of Miranda do Douro Cathedral (XVII-XVIIIth centuries, Portugal)', Microscopy Research and Technique 76(7) (2013) 733-743, https://doi.org/10.1002/jemt.22224.

36 Sandu, I.; Paba, F.; Murta, E.; Pereira, M.; Ribeiro, C., 'Travelling beneath the gold surface - Part I: study and characterization of laboratory reconstructions of Portuguese seventeenth and eighteenth centuries ground and bole layers', e-conservation journal 2 (2014) 94-115, https://doi.org/10.18236/econs2.201413.< r />37 Bidarra, A.; Coroado, J.; Rocha, F.; 'Gold leaf analysis of three baroque altarpieces from Porto', Archeo Science, Revue d'Archéométrie 33 (2009) 417-422, https://doi.org/10.4000/archeosciences.2552.

38 Goldstein, J. I., 'Electron beam - specimen interaction', in Practical scanning electron microscopy. Electron and ion microprobe analysis, ed. J. I. Goldstein, & H. Yakowitz, Plenum Press, New York (1975) 49-94, https://doi.org/10.1007/978-1-4613-4422-3_3.

39 Bidarra, A.; Coroado, J.; Rocha, F.; 'Contributos para o estudo da folha de ouro de retábulos Barrocos por microscopia óptica e electrónica', Ge-conservación 1 (2010) 183-191.

40 LeGac, A., 'Le retable majeur de la Sé Velha de Coimbra et la polychromie dans le diocèse de Coimbra à l'époque baroque. Aspects techniques et esthétiques', tese de doutoramento, vol. 1, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa (2009).

41 Radtke, M.; Buzanich, G.; Guilherme, A.; Reinholz, U.; Riesemeier, H.; Scharf, O.; Scholz, P.; Guerra M. F., 'Double Dispersive X-Ray Fluorescence (D2XRF) based on an Energy Dispersive pnCCD detector for the detection of platinum in gold', Microchemical Journal 125 (2016) 56-61, https://doi.org/10.1016/j.microc.2015.10.039.

42 Chadwick, A. V.; Berko, A.; Schofield, E.J.; Jones, A. M.; Mosselmans, J. F. W.; Smith, A. D., 'The application of microfocus X-ray beams from synchrotrons in Heritage conservation', International Journal of Architectural Heritage 6(2) (2012) 228-258, https://doi.org/10.1080/15583058.2010.528825.

Stable url: https://doi.org/10.14568/cp2016035


< Previous Next >
ARP | Associação Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal