Versão em português
N.º 27
2018
pp. 37-48

 

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Article
Preparing the image: ground layers in Portuguese painting of 15th and 16th centuries - engraving and preparation

Vanessa Antunes1,2,, Vítor Serrão1 , João Coroado3,4 , Maria Luísa Carvalho2 

1 ARTIS - Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Alameda da Universidade, 1600-214 Lisboa, Portugal

2 LIBPhys-UNL, Laboratório de Instrumentação, Engenharia Biomédica e Física da Radiação, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, 2829-516 Caparica, Portugal

3 Instituto Politécnico de Tomar, Estrada da Serra, 2300-313 Tomar, Portugal

4 GeoBioTec - Geobiociências, Geotecnologias e Geo-engenharias, Universidade de Aveiro , Campus Universitário de Santiago, 3810-193 Aveiro, Portugal

* vanessahantunes@gmail.com

Abstract

The study of the ground layers in ancient painting covers different aspects of its production stages. One of the phases, which we will explore in this text, is the adequacy of the ground layer to receive the drawing. With this aim we made an approach to the type of drawing found in some of the works studied by identifying certain technical issues established in prints from metal engraving technique, with Northern European influences. Ground layers are mostly composed of calcium sulfate, mainly anhydrite in the case of gesso grosso, with addition of calcium carbonate grains in order to smooth the surface of the drawing and painting, or dihydrated gypsum, gesso mate or "gesso sottile", which alone provides the ideal smoothness and fineness to receive the minutia of the drawn details.

Keywords

Ground layer
Anhydrite
Calcium carbonate
Portuguese painting

Language

Portuguese

Original title

Preparar a imagem: as camadas de preparação na pintura portuguesa dos séculos XV-XVI - a gravura e a preparação

DOI

10.14568/cp2016032

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Citation

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Antunes, V.; Serrão, V.; Coroado, J.; Carvalho, M. L., 'Preparar a imagem: as camadas de preparação na pintura portuguesa dos séculos XV-XVI - a gravura e a preparação', Conservar Património 27 (2018) 37-48, https://doi.org/10.14568/cp2016032.

APA:
Antunes, V., Serrão, V., Coroado, J., & Carvalho, M. L. (2018). Preparar a imagem: as camadas de preparação na pintura portuguesa dos séculos XV-XVI - a gravura e a preparação. Conservar Património, 27 37-48. DOI:10.14568/cp2016032.

Chicago:
Antunes, Vanessa, Vítor Serrão, João Coroado, and Maria Luísa Carvalho. 2018. "Preparar a imagem: as camadas de preparação na pintura portuguesa dos séculos XV-XVI - a gravura e a preparação." Conservar Património 27:37-48. doi:10.14568/cp2016032.

NP405:
ANTUNES, Vanessa [et al.] – Preparar a imagem: as camadas de preparação na pintura portuguesa dos séculos XV-XVI - a gravura e a preparação. Conservar Património. [Em linha]. 27 (2018) 37-48 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp2016032>. ISSN 21829942.

ABNT:
ANTUNES, Vanessa et al. Preparar a imagem: as camadas de preparação na pintura portuguesa dos séculos XV-XVI - a gravura e a preparação. Conservar Património, Lisboa, v. 27, p. 37-48, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp2016032>. Acesso em: .

History

Received: 2016-11-30
Revised: 2017-2-28
Accepted: 2017-4-6
Online: 2017-4-28
Publication: 2018-1-4

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Stable url: https://doi.org/10.14568/cp2016032


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