Versão em português
N.º 23
2016
pp. 79-88

 

< Previous Next >

Article
The theatre of ethics and memory: intervention problems in the "Triptych of Life of Christ", belonging to the church of Saint John, the Baptist, Tomar, attributed to the workshop of Quentin Metsys

Erica Eires1,*, António João Cruz1,2, Carla Rego1

1 Laboratório de Conservação e Restauro, Instituto Politécnico de Tomar, Estrada da Serra, 2300-313 Tomar, Portugal

2 Laboratório Hercules, Universidade de Évora, Largo Marquês de Marialva, 8, 7000-809 Évora, Portugal

* erica_eires@hotmail.com

Abstract

The "Triptych of the Life of Christ", belonging to the church of Saint John, the Baptist, in Tomar (Portugal), is dated from the early 16th century and attributed to the workshop of Quentin Metsys. When the current intervention of conservation and restoration started, it featured large retouching, significantly altered, which posed several ethical questions. What to do with these retouchings was the main problem, for which a solution was not evident. They must be assumed as part of the triptych's history and kept, despite the problems? Or should they be removed? All or just some of them? Ultimately, how to respect the authenticity, memory and profession's ethics? This is what we intend to discuss.

Keywords

Painting
Retouching
Alteration
Removal
Intervention

Language

Portuguese

Original title

O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no "Tríptico da Vida de Cristo", da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys

DOI

10.14568/cp2015025

Download

PDF

Download citation

RIS | Endnote

Citation

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Eires, E.; Cruz, A. J.; Rego, C., 'O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no "Tríptico da Vida de Cristo", da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys', Conservar Património 23 (2016) 79-88, https://doi.org/10.14568/cp2015025.

APA:
Eires, E., Cruz, A. J., & Rego, C. (2016). O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no "Tríptico da Vida de Cristo", da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys. Conservar Património, 23 79-88. DOI:10.14568/cp2015025.

Chicago:
Eires, Erica, António João Cruz, and Carla Rego. 2016. "O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no "Tríptico da Vida de Cristo", da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys." Conservar Património 23:79-88. doi:10.14568/cp2015025.

NP405:
EIRES, Erica [et al.] – O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no "Tríptico da Vida de Cristo", da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys. Conservar Património. [Em linha]. 23 (2016) 79-88 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp2015025>. ISSN 21829942.

ABNT:
EIRES, Erica; CRUZ, António João; REGO, Carla. O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no "Tríptico da Vida de Cristo", da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys. Conservar Património, Lisboa, v. 23, p. 79-88, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp2015025>. Acesso em: .

History

Received: 2015-12-22
Revised: 2016-7-15
Accepted: 2016-7-17
Online: 2016-7-25
Publication: 2016-7-28

References

1 Freire, L., 'Elementos para um relatorio acerca do tratamento da pintura antiga em Portugal', Conservar Património 5 (2007) 9-65, https://doi.org/10.14568/cp5_3.

2 'Restauro 52/71', relatório, arquivo técnico da Direcção-Geral do Património Cultural - Laboratório José de Figueiredo, Lisboa (1971).

3 Carvalho, J. A. S., 'Tríptico do Baptismo de Cristo', in Cristo, Fonte de Esperança: Exposição do Grande Jubileu do Ano 2000, ed. D. Ribeiro, Diocese do Porto, Porto (2000) 260.

4 Delgado, M. D.; Melo, M. T.; Noronha, M. T., 'Restauro 7/00', relatório, arquivo da Direcção-Geral do Património Cultural - Laboratório José de Figueiredo, Lisboa (2001).

5 Cruz, A. J., 'Em busca da imagem original: Luciano Freire e a teoria e a prática do restauro de pintura em Portugal cerca de 1900', Conservar Património 5 (2007) 67-83, https://doi.org/10.14568/cp5_4.

6 Eires, E.; Cruz, A. J.; Rego, C.; Desterro, M. T.; Costa, S.; Candeias, A., 'The material and the image: overpainting and retouching in the "Life of Christ" triptych belonging to the Saint John, the Baptist, church in Tomar', comunicação, RECH3 - III Internacional Meeting on Retouching of Cultural Heritage, Museu Nacional Soares dos Reis, Porto (2015).

7 Appelbaum, B., Conservation Treatment Methodology, Butterworth-Heinemann, Oxford (2007), doi:10.4324/9780080561042.

8 Arnheim, R., Arte e Percepção Visual. Uma Psicologia da Visão Criadora, Pioneira, São Paulo (2001).

9 Brandi, C., Teoria do Restauro, Edições Orion, Amadora (2006).

10 Scarzanella, C. R.; Cianfanelli, T., 'La percezione visiva nel restauro dei dipinti. L'intervento pittorico', in Problemi di Restauro. Riflessioni e Ricerche, ed. M. Ciatti, Edifir Edizione, Firenze (1992) 185-211.

11 AIC, 'Code of ethics and guidelines for practice', American Institute for Conservation, Washington, http://www.conservation-us.org/about-us/core-documents/code-of-ethics-andguidelines-for-practice/code-of-ethics-and-guidelines-forpractice (acesso em 8-12-2015).

12 Bailão, A., 'Técnicas de reintegração cromática na pintura: revisão historiográfica', Ge-Conservación 2 (2011) 45-63.

13 Bailão, A., 'Terminologia associada à conservação e restauro de pintura', Conservar Património 18 (2013) 55-62, doi:10.14568/cp2013010.

14 Digney-Peer, S.; Thomas, K.; Perry, R.; Townsend, J.; Gritt, S., 'The imitative retouching of easel paintings', in Conservation of Easel Paintings, ed. J. Stoner & R. Rushfield, Routledge, Abingdon (2012) 607-634.

15 Mora, P.; Mora, L.; Philippot, P., 'Problems of Presentation', in Historical and Philosophical Issues in the Conservation of Cultural Heritage, ed. N. S. Price, M. K. Talley Jr. & A. M. Vaccaro, The Getty Conservation Institute, Los Angeles (1996) 343-354.

16 Viñas, S. M., Contemporary Theory of Conservation, Routledge, Abingdon (2005), doi:10.4324/9780080476834.

17 Martens, M. P. J., 'Leave it or take it away: ethical considerations on the removal of overpaintings', CeROArt (2015), http://ceroart.revues.org/4765 (acesso em 2015-12-08).

18 Von Der Goltz, M., Stoner, J., 'Considerations on removing or retaining overpainted additions and alterations', in Conservation of Easel Paintings, ed. J. Stoner & R. Rushfield, Routledge, Abingdon (2012) 497-499.

19 Hedley, G., 'Long lost relations and new found relativities (1993)', in Issues in the Conservation of Paintings, ed. D. Bomford & M. Leonard, The Getty Conservation Institute, Los Angeles (2004) 407-423.

20 Keith, L.; Roy, A.; Morrison, R.; Schade, P., 'Leonardo da Vinci's 'Virgin of the rocks': treatment, technique and display', National Gallery Technical Bulletin 32 (2011) 32-56.

21 Curie, P.; Pasquali, C., 'Restaurer la Sainte Anne', in La Sainte Anne, l'Ultime Chef-d'Oeuvre de Léonard de Vinci. Communiqué de Presse, Louvre, Paris (2012) 29-30, http://www.louvre.fr/sites/default/files/presse/fichiers/pdf/louvredossier-presse-sainte-anne.pdf (acesso em 2016-07-22).

22 González Mozo, A.; Alonso Alonso, R., 'Reflexión ante la restauración del Pasmo de Sicilia, de Rafael', Boletín del Museo del Prado 29(47) (2011) 104-119.

23 Dunkerton, J.; Syson, L., 'In search of Verrocchio the painter: the cleaning and examination of The Virgin and Child with Two Angels', National Gallery Technical Bulletin 31 (2010) 4-41.

24 García, J. M. B., 'Cleaning areas: the location of tests in the cleaning of paintings', International Journal of Conservation Science, 5(3) (2014) 283-294, http://www.ijcs.uaic.ro/public/IJCS-14-26-Barros.pdf (acesso em 2016-07-22).

Stable url: https://doi.org/10.14568/cp2015025


< Previous Next >
ARP | Associação Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal