Versão em português
N.º 19
2014
pp. 5-20

 

< Previous Next >

Article
The pulpits of the Church of Our Lady of Pena in Lisbon: an historical, stylistic and technical study

Sílvia Ferreira1,*, Elsa Murta2, Irina Crina Anca Sandu3, Manuel Costa Pereira4

1 Instituto de História da Arte, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal

2 Laboratório José Figueiredo, Direcção Geral do Património Cultural, Lisboa, Portugal

3 Laboratório Hercules, Universidade de Évora, Évora, Portugal

4 Instituto Superior Técnico, Lisboa, Portugal

* silvia.a.s.ferreira@gmail.com

Abstract

The subject of this paper is the carved wooden pulpits of the Church of Our Lady of Pena in Lisbon, Portugal. The fact that these objects were not gilded (as the rest of the carved wooden decoration in the church) raised the reinforced interest in their analysis. Besides the historical and stylistic approach, the text covers aspects of the materiality of the pulpits, including the wooden support and a grayish white layer. Analytical techniques such as optical microscopy complemented with the use of dyes to map the possible presence of binder materials constituting the white layer applied on the wooden support, scanning electron microscopy with energy dispersive X-ray spectrometry, X-ray diffraction, X-ray fluorescence spectrometry and micro-Fourier transformed infrared spectrometry were used to identify the components of paint materials.

Keywords

Woodcarving
Baroque
Gilding
Conservation
Materials
Analyses

Language

Portuguese

Original title

Os púlpitos da Igreja de Nossa Senhora da Pena, em Lisboa: um estudo histórico, estilístico, técnico e material

DOI

10.14568/cp2013009

Download

PDF

Download citation

RIS | Endnote

Citation

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Ferreira, S.; Murta, E.; Sandu, I. C. A.; Pereira, M. C., 'Os púlpitos da Igreja de Nossa Senhora da Pena, em Lisboa: um estudo histórico, estilístico, técnico e material', Conservar Património 19 (2014) 5-20, https://doi.org/10.14568/cp2013009.

APA:
Ferreira, S., Murta, E., Sandu, I. C. A., & Pereira, M. C. (2014). Os púlpitos da Igreja de Nossa Senhora da Pena, em Lisboa: um estudo histórico, estilístico, técnico e material. Conservar Património, 19 5-20. DOI:10.14568/cp2013009.

Chicago:
Ferreira, Sílvia, Elsa Murta, Irina Crina Anca Sandu, and Manuel Costa Pereira. 2014. "Os púlpitos da Igreja de Nossa Senhora da Pena, em Lisboa: um estudo histórico, estilístico, técnico e material." Conservar Património 19:5-20. doi:10.14568/cp2013009.

NP405:
FERREIRA, Sílvia [et al.] – Os púlpitos da Igreja de Nossa Senhora da Pena, em Lisboa: um estudo histórico, estilístico, técnico e material. Conservar Património. [Em linha]. 19 (2014) 5-20 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp2013009>. ISSN 21829942.

ABNT:
FERREIRA, Sílvia et al. Os púlpitos da Igreja de Nossa Senhora da Pena, em Lisboa: um estudo histórico, estilístico, técnico e material. Conservar Património, Lisboa, v. 19, p. 5-20, 2014. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp2013009>. Acesso em: .

History

Received: 2013-12-13
Revised: 2014-7-24
Accepted: 2014-9-15
Online: 2014-9-28
Publication: 2014-10-24

References

1 Rocca, S. V.; Guedes, N. C., ‘Púlpito' in Thesaurus. Vocabulário de Objectos do Culto Católico, Fundação da Casa de Bragança - Universidade Católica Portuguesa, Vila Viçosa - Lisboa, (2004) 53.

2 Marques, J. F., ‘A Palavra e o Livro’, in História Religiosa de Portugal, ed. C. M. Azevedo, vol. 2, Círculo de Leitores, Lisboa (2000) 377- 447.

3 Geese, S., Kirchenmobel und Naturdastellung. Kanzel in Flandern und Brabant, Lottbek, Ammersbeck bei Hamburg, (1997).

4 Ferreira, S, ‘Félix Adaucto da Cunha (act. 1716 - †1773): mestre escultor e entalhador da Lisboa setecentista. Novos contributos para o estudo da sua obra’, Rossio - Estudos de Lisboa 2 (2013) 186-195.

5 Ataíde, M, ‘Igreja de Nossa Senhora da Pena’, in Monumentos e Edifícios Notáveis do Distrito de Lisboa, Assembleia Distrital de Lisboa, Lisboa (1975) 121-128.

6 Ling, R., Roman Painting, University Press, Cambridge (1991) 23-24.

7 Ferreira-Alves, N. M., A Arte da Talha no Porto na Época Barroca. Artistas e Clientela, Materiais e Técnica, vol. 1, Arquivo Histórico, Câmara Municipal do Porto, Porto (1998).

8 Smith, R., A Talha em Portugal, Livros Horizonte, Lisboa (1963).

9 Serk-Dewaide, M. ‘Les techniques utilisées dans l’art baroque religieux des XVII et XVIII siècles au Portugal, en Espagne et en Belgique’, in Policromia – A Escultura Policromada Religiosa dos Séculos XVII e XVIII. Estudo Comparativo das Técnicas, Alterações e Conservação em Portugal, Espanha e Bélgica, ed. A. I. Seruya, IPCR, Lisboa (2004), 119-155.

10 Sanyova, J. ‘La technique du stuc-marbre. L’autel de Notre-Dame des Douleurs de l’église Saint-Jean-Baptiste à Averbode: um example de stuc-marbre em Belgique’, in Policromia – A Escultura Policromada Religiosa dos Séculos XVII e XVIII. Estudo Comparativo das Técnicas, Alterações e Conservação em Portugal, Espanha e Bélgica, ed. A. I. Seruya, IPCR, Lisboa (2004), 103-112.

11 Gandola, B., ‘Tecnologia della scaiola intelvese’, in Imitazione e Bellezza Opere e Techniche dell´Arredo Sacro in Scaiola, Ente di Gestione della Riserva Naturale Speciale del Sacro Monte della SS. Trinità di Ghiffa, Ghiffa (2003) 66-69.

12 Sandu; I. C. A.; Joosten; I. Leal, N., ‘Optical imaging applications for the study of cultural heritage artifacts”, in Optical Imaging: Technology, Methods and Applications, eds. A. Tanaka, B. Nakamura, Nova Science Publishers Inc. (2012) 65-108.

13 Magrini, D.; Bracci, S.; Sandu, I. C. A., ‘Fluorescence of organic binders in painting cross-sections’, Procedia Chemistry 8 (2013) 194-201, doi: 10.1016/j.proche.2013.03.025.

14 Kuckova, S.; Sandu, I. C. A.; Crhova, M.; Hynek, R.; Fogas, I.; Schäfer, S., ‘Protein identification and localization using mass spectrometry and staining tests in cross-sections of polychrome samples’, Journal of Cultural Heritage, 14(1) (2013) 31–37, doi: 10.1016/j.culher.2012.03.004.

15 Sandu, I. C. A., Schäfer, S., Magrini, D., Bracci, S., Roque, A. C. A., ‘Cross-section and staining-based techniques for investigation of organic materials in polychrome works of art - a review’, Microscopy and Microanalysis, 18(4) (2012) 860-875, doi: 10.1017/S1431927612000554.

16 Sandu, I. C. A; Roque, A. C. A.; Matteini, P.; Schäfer, S.; Agati, G.; Correia. C. R.; Viana, J. F. F. P., ‘Fluorescence recognition of proteinaceous binders in works of art by a novel integrated system of investigation’, Microscopy Research and Technique 75(3) (2012) 316-324, doi: 10.1002/jemt.21060.

17 Carvalho, A., ‘Madeiras de folhosas. Contribuição para o seu estudo e identificação’, Boletim da Sociedade Portuguesa de Ciências Naturais 5(1) (1954-1955) 54-69.

18 Vasconcellos, J. C., Identificação de Madeiras Pelos Caracteres Macroscópicos. Quadro Dicotómico para a Determinação de Alguns Géneros das Coníferas e das Folhosas pela Identificação das Suas Madeira, Instituto Superior de Agronomia, Lisboa (1929).

Stable url: https://doi.org/10.14568/cp2013009


< Previous Next >
ARP | Associação Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal