Versão em português
N.º 15-16
2012
pp. 3-30

 

< Previous Next >

Article
The altarpiece of the Transit of the Soul of Saint Bernard of the Real Monastery of Saint Mary of Alcobaça: history, execution and conservation

André Varela Remígio

André Varela Remígio - Atelier de Conservação e Restauro de Escultura e Talha Dourada, Rua Fernão Penteado 22, 1400-148 Lisboa, Portugal

mail@avremigio.com

Abstract

The altarpiece of the Transit of the Soul of Saint Bernard of the Royal Monastery of Saint Mary of Alcobaça, in Portugal, stands today in the former Saint Vincent chapel. In the 16th century, the tombs of the kings Afonso II and Afonso III of Portugal were placed in this chapel, making it the epicenter of the Royal Pantheon of Alcobaça. In 1639, an altarpiece was built to dignify these two royal tombs. In the last third of the 17th century, the patron saint of the chapel was changed to Saint Bernard and a set of monumental polychromed terracotta sculptures representing the Transit of the Soul of Saint Bernard was commissioned. The existing altarpiece was adjusted to receive the sculptural set. It was executed in two campaigns and by two different workshops. After a detailed study about the production of the monumental polychromed terracotta sculptures of the Monastery of Alcobaça, we defend the existence of at least two different workshops, consisting of lay brothers, eventually with the collaboration of secular artists. These workshops also executed sculptures outside of the grounds of Alcobaça. Given the symbolic and historical context of this altarpiece, the conservation treatment of the sculptures of its horizontal plane continued the treatment carried out by the José de Figueiredo Institute between 1969 and 1973, with a view to maintaining and updating procedures, taking the principle of minimum intervention as guiding line.

Keywords

Sculpture
Terracotta
Technique
Conservation
Alcobaça
Transit of the Soul of Saint Bernard

Language

Portuguese

Original title

O retábulo do Trânsito de São Bernardo do Real Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça: história, execução e conservação

DOI

10.14568/cp15-16_1

Download

PDF | Additional material

Download citation

RIS | Endnote

Citation

Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT

Conservar Património:
Remígio, A. V., 'O retábulo do Trânsito de São Bernardo do Real Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça: história, execução e conservação', Conservar Património 15-16 (2012) 3-30, https://doi.org/10.14568/cp15-16_1.

APA:
Remígio, A. V. (2012). O retábulo do Trânsito de São Bernardo do Real Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça: história, execução e conservação. Conservar Património, 15-16 3-30. DOI:10.14568/cp15-16_1.

Chicago:
Remígio, André Varela. 2012. "O retábulo do Trânsito de São Bernardo do Real Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça: história, execução e conservação." Conservar Património 15-16:3-30. doi:10.14568/cp15-16_1.

NP405:
REMÍGIO, André Varela – O retábulo do Trânsito de São Bernardo do Real Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça: história, execução e conservação. Conservar Património. ISSN 1646043X. 15-16 (2012) 3-30.

ABNT:
REMÍGIO, André Varela. O retábulo do Trânsito de São Bernardo do Real Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça: história, execução e conservação. Conservar Património, Lisboa, v. 15-16, p. 3-30, 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp15-16_1>. Acesso em: .

History

Received: 2012-01-19
Revised: 2012-07-09
Accepted: 2012-07-11Online: 2017-10-3
Publication: 2013-4-16

References

1 Cocheril, D. M., Alcobaça, Abadia Cisterciense de Portugal, IN-CM, Lisboa (1989).

2 Silva, J. C. V., O Panteão Régio do Mosteiro de Alcobaça, IPPAR, Lisboa (2003).

3 Nascimento, A. N., Cister - Os Documentos Primitivos, Edições Colibri, Lisboa (1999).

4 'Visitação d Alcobaça de M. Petri de Virey [Ordinis (?)] Claravallis (22 de Fevereiro de 1484)' in S. A. Gomes, Visitações a Mosteiros Cistercienses em Portugal, Séculos XV e XVI, IPPAR, Lisboa (1998).

5 Correia, V., Mudança dos Túmulos Reais, Imprensa da Universidade, Coimbra (1929).

6 Remígio, A. V., 'O tratamento de Conservação e Restauro dos túmulos do Rei D. Pedro e de Dona Inês de Castro', in Congresso Internacional Pedro e Inês. O Futuro do Passado, Coimbra. (no prelo).

7 Correia, V., Uma Descrição Quinhentista do Mosteiro, Imprensa da Universidade, Coimbra (1929).

8 Natividade, M. V., O Mosteiro de Alcobaça, Imprensa Progresso, Coimbra (1885).

9 Santos, F. M., Descrição do Real Mosteiro de Alcobaça, versão introduzida e anotada por A. A. Nascimento, ADEPA, Alcobaça (1979).

10 Pitt, T., Observações de uma Viagem a Portugal e Espanha (1760), IPPAR, Lisboa (2006 ).

11 Feyo, B., A Escultura de Alcobaça, Edições Ática, Lisboa (1945).

12 Doderer, G.; Monteiro, I.; Trindade, M. H.; Ferreira, M. J.; Arte e Música. Iconografia Musical na Pintura do Séc. XV ao Séc. XX, Museu da Música, Lisboa (1999).

13 Correia, V., O Retábulo da Capela-mór, Imprensa da Universidade, Coimbra (1931).

14 São Bernardo, F. B., 'Extractos das contas das obras do Mosteiro de Alcobaça de 1618 a 1696', in Moura, C., A Escultura de Alcobaça e a Imaginária Monástico - Conventual (1590-1700), tese de doutoramento, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (2006).

15 Saraiva, J. C., A viagem do Rei D. Miguel I ao Mosteiro de Alcobaça em 1830, José Fernandes Júnior, Lisboa (1931).

16 Macedo, D., A Escultura Portuguesa nos séculos XVII e XVIII, Revista Ocidente, Lisboa (1945).

17 Rattazzi, P., Le Portugal a Vol d'Oiseau: Portugais et Portugaises, A. Degorce-Caddot Éditeur, Paris (1876-1879).

18 Natividade, J. V., O Mosteiro de Alcobaça, Notas Históricas, a Igreja, os Túmulos, o Mosteiro, Imprensa das Oficinas de Fotogravura de Marques Abreu, Porto (1929).

19 Calado, M. M.; Canavarro, P., 'Investigação Histórica', in Problemas de Alteração e Conservação do Conjunto em Terracota da Morte de S. Bernardo no Mosteiro de Alcobaça, ADEPA, Alcobaça (1974) 13-35.

20 Matos, P., Guia do Mosteiro de Alcobaça, Joaquim António da Fonseca, Alcobaça (1944).

21 Barristas Portugueses, Museu Nacional de Arte Antiga, Lisboa, (1938).

22 Queiroz, J., Cerâmica Portugueza e outros estudos, Typ. do Annuario Commercial (1907).

23 Vasconcelos, F., 'Notas sobre estatuária a nortenha em barro cozido', MVSEV 4 (1), Lisboa, (1993) 9-19.

24 Remígio, A. V., 'Relicários do Santuário do Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça', in A Prática da Teoria, Tratamentos de Conservação e Restauro, ARP, Lisboa (2009) 33-42.

25 Feyo, S. E. B., 'Organização da Ficha do Grupo dos Anjos músicos de Alcobaça', Boletim do Museu Nacional de Arte Antiga 1 (4) (1949) 223-227.

26 Arnaud, J. M.; Fernandes, C. V. (coord.), Construindo a Memória: as Colecções do Museu Arqueológico do Carmo, AAP, Lisboa (2005).

27 Piedade, F. A., Espelho de Penitentes, Oficina José António da Sylva, Lisboa (1728).

28 Moura, C., A Escultura de Alcobaça e a Imaginária Monástico - Conventual (1590-1700), tese de doutoramento, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (2006).

29 Nunes, F., Arte de Pintvra. Symmetria, e Perspectiva, Lisboa, (1615).

30 Edição fac-similada com estudo introdutório de L. Ventura, Editorial Paisagem, Porto (1982).

31 Vasconcellos, P. I. P., Artefactos Symmetriacos, e Geometricos, Advertidos, e Descobertos pela Industriosa Perfeição das Artes, Esculturaria, Architecturia, e da Pintura, Officina de Joseph Antonio da Sylva, Lisboa (1733).

32 Remígio, A. V., 'O retábulo da capela-mor da igreja do Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça e o tratamento de Conservação e Restauro da escultura da Virgem com o Menino', in Actas do IV Congresso Internacional Cister en Portugal y en Galicia, Tomo II, Braga - Osseira (2009) 905-928.

33 'Processo Mosteiro de Tarouca', manuscrito, Direcção Geral dos Edifícios e Monumentos Nacionais, Lisboa.

34 Conceição, F. A., Claustro Franciscano, Of. de António Isidoro da Fonseca, Lisboa (1740).

35 Pimentel, A. F., 'Propaganda Fidei: a representação gravada da Rainha Santa Isabel', in Imagen de la Reina Santa, Santa Isabel, Infanta de Aragón y Reina de Portugal, Zaragoza (1999) 65-80.

36 Soares, E., Dicionário de Iconografia Portuguesa (Retratos de Portugueses e de Estrangeiros em Relações com Portugal), Instituto para a Alta Cultura, Lisboa (1954).

37 Silva, A. C., Retratos Gravados de Santa Isabel, Coimbra (1964).

38 Castro, J. M., Dicionário de Escultura, Livr. Coelho Lisboa (1937).

39 Alves, L. M. P., 'Estudo da Alteração e Conservação do Grupo Escultórico', in Problemas de Alteração e Conservação do Conjunto em Terracota da Morte de S. Bernardo no Mosteiro de Alcobaça, ADEPA, Alcobaça (1974) 49-63.

40 Le Gac, A.; Alcoforado, A., Frei Cipriano da Cruz em Coimbra, Capital Nacional da Cultura 2003, Coimbra (2003).

41 'A Morte de São Bernardo do Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça - Processo de Brigada', Instituto José de Figueiredo, Lisboa (1973-1974).

42 Lello Universal: Novo Diccionário Encyclopédico Luso-Brasileiro, Livraria Lello, Porto (s.d.).

43 Domingues, C. M., Dicionário de Cerâmica, Calesdoscópio, Lisboa (2006).

44 Lopes, L.M. C. A., 'Intervenções da Direcção dos Serviços dos Monumentos Nacionais', in Problemas de Alteração e Conservação do Conjunto em Terracota da Morte de S. Bernardo no Mosteiro de Alcobaça, ADEPA, Alcobaça (1974) 37-47.

45 'Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça', manuscrito, Arquivo Histórico do Ministério das Finanças, Lisboa, TT cx 2191-2192.

46 Fotógrafo britânico anónimo, Portugal 1893, [S.L] (1893).

47 Martinho, A. M., 'O Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça, Contributos para a História do seu restauro (1850-1928)', in Actas do IV Congresso Internacional Cister en Portugal y en Galicia, Tomo II, Braga - Osseira (2009) 795-827.

48 Fernandes, J. M., 'O Impacte da Carta de Veneza na conservação e restauro do património arquitectónico', in 100 Anos de Património, Memória e Identidade, IGESPAR, Lisboa (2010) 237-242.

49 Viollet-le-Duc, E. E., Restauração, Plínio Martins Filho, São Paulo (2000).

50 'Processo Mosteiro de Alcobaça', manuscrito, Direcção Geral dos Edifícios e Monumentos Nacionais, Lisboa.

51 Moura, A., 'Apresentação', in Problemas de Alteração e Conservação do Conjunto em Terracota da Morte de S. Bernardo no Mosteiro de Alcobaça, ADEPA, Alcobaça (1974) 7-8.

52 Canavarro, P., 'Pela Matéria do Barro.', in Problemas de Alteração e Conservação do Conjunto em Terracota da Morte de S. Bernardo no Mosteiro de Alcobaça, ADEPA, Alcobaça (1974) 9-12.

53 Abrantes, A. R., 'Tratamento das Figuras em Terracota', in Problemas de Alteração e Conservação do Conjunto em Terracota da Morte de S. Bernardo no Mosteiro de Alcobaça, ADEPA, Alcobaça (1974) 57-63.

54 Cabral, M. T. S., 'Tratamento do Tecto e das Paredes da Capela', in Problemas de Alteração e Conservação do Conjunto em Terracota da Morte de S. Bernardo no Mosteiro de Alcobaça, ADEPA, Alcobaça (1974) 65-67.

55 Pereira, F. B., (e)vocações, IPPAR, Alcobaça (2003).

56 Damiani, J. C.; Perez, F.; Melchiades, F. G; Boschi, A., 'O Coração Negro em Revestimentos Cerâmicos: Principais Causas e Possíveis Soluções', Cerâmica Industrial 6(2) (2001) 12-16.

57 E.C.C.O. Professional Guidelines I: The Profession, European Confederation of Conservator-Restorers' Organisations, Brussels (2002).

58 http://www.ecco-eu.org/about-e.c.c.o./professional-guidelines.html (acesso em 14-04-2012) Documento de Nara sobre a Autenticidade, Nara (1994), http://5cidade.files.wordpress.com/2008/03/documento-de-nara-sobre-aautenticidade.pdf (acesso em 14-04-2012) Brandi, C., Teoria do Restauro, Edições Orion, Lisboa (2006).

59 Remígio, A. V., 'Imagens ou Esculturas? Entre as expectativas dos fiéis e as necessidades da intervenção', Invenire 3 (2011) 54.

60 Feyo, S. E. B., fotografias, colecção de André Varela Remígio, Lisboa.

61 Wolbers, R., Cleaning Painted Surfaces: Aqueous Methods. Archetype Publications, London (2000).

62 Masschelein-Kleiner, L., Les Solvants, IRPA, Bruxellas (1981).

Stable url: https://doi.org/10.14568/cp15-16_1


< Previous Next >
ARP | Associação Profissional de Conservadores-Restauradores de Portugal